Pesto af tørrede melorme, knækbrød lavet på ærtemel og en fermenteret svampeprotein ’bøf’: Hvad siger forbrugerne til det?
Som en del af Food & Bio Cluster Denmarks deltagelse i EU-projektet LIKE-A-PRO, blev der i efteråret gennemført tre workshops, for at få indblik i forbrugernes holdninger til alternative proteiner.

Foto: Deltagere ved LIKE-A-PRO workshoppen smager på retterne og giver feedback
Her fik i alt 79 deltagere fra Erhvervsakademi MidtVest, Aarhus Erhvervsakademi og Struer Højskole mulighed for at udforske og smage på retter baseret på alternative proteiner. Formålet var at indsamle deres perspektiver og feedback på, hvordan vi kan udbrede og forbedre brugen af alternative proteiner.
En treretters introduktion til alternative proteiner
De tre workshops bød på en treretters menu, der var designet til at introducere deltagerne til nogle af de alternative proteinkilder, som der arbejdes med i LIKE-A-PRO-projektet. Menuen bød på følgende:
- Forret: Knækbrød lavet med Ingrid-ærtemel og en pesto af tørrede melorme.
- Hovedret: En burger med en ’bøf’ baseret på mycoprotein (fermenteret svampeprotein)
- Dessert: Smoothie lavet med ærtedrik eller en pandekage med ærtedrik og ærtemel
Retterne vakte nysgerrighed og livlige diskussioner blandt deltagerne, som åbent delte deres feedback om smag, konsistens, udseende og potentielle forbedringer.

Deltagernes reaktioner og feedback
Workshopdeltagerne udviste en blanding af entusiasme, nysgerrighed og kom også med konstruktiv kritik.
Blandt deltagerne var der en række positive reaktioner. Mange deltagere fandt oplevelsen inspirerende og de satte pris på muligheden for at prøve nye retter baseret på alternative proteiner. Igennem workshoppen fik deltagerne desuden inspiration til nye måder at bruge alternative proteiner på og fik ideer til, hvordan de kunne bruge produkterne i deres hverdag.
Der er dog også plads til forbedringer, mente deltagerne. På trods af interessen udtrykte deltagerne skepsis over for smag og konsistens, særligt, hvis de sammenlignede med traditionelle animalske produkter. Pris og proteinindhold var også vigtige parametre, og mange pointerede, at nye produkter skal matche eller overgå deres »animalske modstykker« på disse områder for at opnå bredere accept.
Sidst men ikke mindst diskuterede deltagerne, hvor innovative de nye produkter bør være. Skal de ligne noget vi kender i forvejen eller bør produkterne der udvikles være helt anderledes. Her var holdningerne blandede. Mens nogle kunne lide balancen mellem genkendelighed og nyhedsværdi i produkterne, mente andre, at innovationerne ikke gik langt nok i forhold til eksisterende produkter på markedet. Nogle syntes, at produkterne var lidt kedelige og manglede innovation, hvor andre fandt det positivt at produkterne kunne bruges som direkte erstatninger for animalsk protein.
Vigtige forbrugerindsigter
Under alle tre workshops, gav deltagerne ikke kun feedback på retterne, men diskuterede også bredere emner, herunder bæredygtighed, ernæringsmæssige fordele, og hvordan retter og ingredienser af alternative proteiner kunne passe ind i deres daglige rutiner.
Et tilbagevendende tema var behovet for overkommelige priser og lokale råvarer. Mange deltagere sagde, at de ville være mere tilbøjelige til at købe produkter med alternative proteiner, hvis de var konkurrencedygtige i pris og matchede deres animalske modstykker, samt tilbød klare ernæringsmæssige fordele, særligt med hensyn til proteinindhold.
“Generelt syntes de studerende, at det var spændende at smage på maden, og de var positive over for smagen,” fortæller Louise Albeck Larsen, innovation manager i Food & Bio Cluster Denmark efter besøget hos Aarhus Erhvervsakademi.
“Men de har høje forventninger til smag og næringsindhold. Alternativerne skal leve op til deres 'animalske modstykker' i både smag og proteinindhold. Nogle deltagere føler, at der stadig er arbejde at gøre, før alternative proteiner bliver en fast del af deres kost.”
Alternative proteiner set i et europæisk perspektiv
Resultaterne fra de danske workshops bliver samlet med data fra lignende initiativer i 10 andre europæiske lande. På den måde vil projektet skabe en større indsigt hos de europæiske forbrugere i forhold til deres holdninger til alternative proteiner. Men disse data giver også et unik indblik i hvad forbrugerne efterspørger hos producenterne af alternative proteiner og kan derfor bruges af producenter til at udvikle produkter, der møder forbrugernes behov og øger accepten af alternative proteiner.
Du har også mulighed for at give dit input
D. 8. maj 2025 kan du møde os til Food, Trends & Sustainability 2025 i Århus. Her står vi klar ved en LIKE-A-PRO stand, hvor du er velkommen til at komme forbi til en snak og bidrage med dine tanker omkring alternative proteiner.
Food, Trends & Sustainability er en videns- og innovationsfestival med fokus på nytænkning inden for bæredygtig udvikling af landbrugs- og fødevareerhvervet.
Arrangementet foregår d. 8. maj 2025 fra kl. 10.00 til 15.00 i Agro Food Park 15, 8200 Aarhus N.
Vil du vide mere?

Louise Albeck Larsen

Britt Sandvad
LIKE-A-PRO
From niche to mainstream - alternative proteins for everybody and everywhere
LIKE-A-PRO projektet har til formål at fremme tilgængeligheden af alternative proteiner gennem udvikling af nye produkter baseret på alternative proteinkilder.

Vores +400 medlemmer styrker innovationen inden for fødevarer og bioressourcer
Food & Bio Cluster Denmark hjælper virksomheder med at accelerere innovation og bæredygtig udvikling.
Det gør vi gennem inspiration, netværk, samarbejder og forretningsudvikling i partnerskab med fx vidensinstitutioner, investorer og offentlige myndigheder.
Skal du også være med?

Flere nyheder fra Food & Bio Cluster Denmark
Projekter
Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.
Netværk
Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.
Kontakt
Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.