En sodavand skal ikke længere være en ”guilty pleasure”

I hvert fald ikke, hvis det står til Peter Vinther og Rickey Lindberg, de to stiftere af sodavandsbrandet ”Good Sodas”, hvis mission er at skabe en funktionel sodavand med en kommerciel smagsprofil, som passer til den brede befolkning. Med en igangværende crowdfunding, og et produkt, der er lige på trapperne, er Good Sodas noget, vi alle sammen godt kan gøre os klar til snart at stifte bekendtskab med.

Funktionel drik, men med bredere smagsprofil

De kalder den selv fremtidens sodavand. Og de er også godt klar over, at ambitionerne er høje, når man giver sig i kast med at lave en ny sodavand, der gerne skulle ramme en bred del af markedet. Men de to stiftere synes af have en ret stor portion gåpåmod, indsigt, erfaring og vilje til at opfylde deres egne høje ambitioner og mål med en ny form for cola, der bliver lanceret i løbet af sommeren, og som kan noget mere og noget andet.

​”Vores Good Cola er helt unik. Ualmindelig smuk indvending såvel som udvendig. Og så adskiller den sig fra andre kommercielle colaer ved bl.a. at være økologisk uden koffein, med 50% mindre sukker og baseret på en fermentering med mælkesyrebakterier. Det betyder, at den har nogle andre egenskaber end de øvrige tilbud i markedet, og i al beskedenhed, så er vores mål med Good Sodas; at tilbyde dig et sundere alternativ til konventionelle sodavand.”

 

Sådan beskriver Good Sodas selv deres produkt. Peter Vinther og Rickey Lindberg, der er stifterne bag Good Sodas fik sammen ideen til, at give sig i kast med at producere en ny form for sodavand, fordi de ikke kunne finde mening i, at de store konventionelle sodavandsvirksomheder sad på de samme opskrifter, som de har siddet på de sidste mange år. Der måtte være en plads i markedet til noget nyt. En ny form for sodavand, der kunne mere, end bare være en ”guilty pleasure”.

I takt med, at der er kommet flere og flere funktionelle drikkevarer på markedet, der kan mere, end bare at læske, er det også som om, at der nu i højere grad er gjort plads til, at en drik skal kunne ’noget mere’. Kombucha og diverse vitamindrikke er efterhånden ved at vinde indpas på markedet, og det virker til at forbrugeren godt kan se fornuften i, at drikkevarer på samme måde som madvarer, kan have fordel af nærende og funktionelle egenskaber. De funktionelle drikke er dog stadig for nicheorienteret, mener holdet bag Good Sodas, der hellere vil lave funktionelle sodavand, som har en smagsprofil, der i højere grad rammer den brede befolkning. Og hvilken anden smagsprofil har en bredere målgruppe, end en cola. Og derfor bliver colaen også den første smagsvariant, som Good Sodas kommer til at lancere. Good Cola, hedder den, og den er lige på trapperne.

Good Sodas er både uden koffein, med nedsat sukkerindhold, økologisk, fermenteret og funktionel. 

Brandidentitet og ”social drinking”

De sorte og hvide dåser med simpliciteten af en stregtegning er stilfuld og cool. Det er i hvert fald dét Good Sodas sigter efter, og som er ideen bag Good Cola-dåsen, der prydes af en enkel tegning af to mennesker, der deler en cola. Det er Ricky, der har skabt brandidentiteten og det visuelle udtryk på dåsen og resten af Good Sodas visuelle identitet. Og der er selvfølgelig mening med ”cool-skaben”. Good Sodas vil nemlig ikke være noget man gemmer væk, som når man har sneget en lunken dåsesodavand med på arbejde, for at få et tiltrængt sukkerkick sidst på eftermiddagen. I stedet vil de være noget man er stolt af at drikke, som man viser frem, og drikker, når man er sammen med vennerne, og skal have noget andet end alkohol, og ikke har lyst til at gå på kompromis med, hvad man hælder i sin krop.

I takt med, at vi, i hvert fald i de større byer, ser, at dét at gå ud at spise ikke længere er noget, der kun hører weekenden til, så mener Good Sodas, at der også er brug for alternativer til drikkevarer, der kan andet, end alkohol. Vi spiser streetfood og hverdagsmad ude, og social dining, hvor vi spiser imens vi socialiserer, er efterhånden ved at være en ganske accepteret og etableret måde at spise sin mad på. Dét at spise ude, behøver ikke være så fint og fornemt, og vi har heller ikke nødvendigvis et behov for at drikke alkohol til maden på en almindelig tirsdag. Vores madkultur har ændret sig, og her passer Good Sodas måske egentlig ganske godt ind, som en drikkevare, uden alkohol, der passer ind i en sund livsstil, og som også er lidt cool at flashe, når man er ude.

Ikke en efterligning af Coca Cola og Pepsi Max

Når man laver et produkt, der har en smagsprofil, som de fleste nok, på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med i større eller mindre grad, så forelægger der også en risiko for sammenligning. Selv ser Good Sodas deres smagsprofil som en fordel, og som en curlingkost, der kan gøre introduktionen til markedet en anelse mere gnidningsfri, netop fordi folk allerede kender smagen af en cola. Good Sodas har desuden gjort sig klart, at bare fordi, deres sodavand har en kendt smagsprofil, så er det ikke ensbetydende med, at den i første omgang skal ud at konkurrere med de store konventionelle colaer i detailhandlens kølediske. I første omgang vil de have den sunde sodavand ud at leve i food servicesegmentet, på cafeer og restauranter, hvor sodavanden skal skabe værdi i form af læskedrikkens bonusegenskaber, som de konventionelle colaer ikke kan blære sig med. ”Vi vil gerne ud at leve som det sundere alternativ til de store cola-brands, men vi er bevidste om, at vi ikke med det første skal ud og satse for bredt. Vi skal ud at få skabt noget efterspørgsel, der hvor folk er villige til at prøve noget nyt og sundere.” forklarer Peter om virksomhedens ”go-to-market”- strategi.

”Vi prøver ikke at lave noget, der skal en-til-en sammenlignes med de konventionelle colaer på markedet. Og det kan vi heller ikke. Vores sodavand er baseret på en fermenteringsteknik, hvilket i sig selv gør, at den har en lidt anderledes smagsprofil, end de konventionelle colaer. Og det er jo netop også det vi ønsker, at den skal have.”

 

Sådan fortæller Peter, og forklarer, at de gerne vil prøve at skabe noget, der er anderledes end de smage vi kender fra de store sodavandsfirmaer, der har siddet på de samme gamle opskrifter i mere end 100 år. ”Det er blevet for stillestående, og derfor vil vi gerne lave noget, der er lidt anderledes, men som stadig rammer colasmagen som alle kender – bare på en ny måde.”

En del af Coop Crowdfunding-forløb

Good Sodas er lige nu i gang med deres Crowdfunding-kampagne, som de har fået stablet på benene igennem et Crowdfunding-forløb, som Food & Bio Cluster Denmark og Coop står bag. Forløbet bød i den første måned på 4 workshops, hvor deltagerne har stiftet bekendtskab med alt lige fra markedsføring til selve opbyggelsen af en kampagne, og nu er kampagnerne altså ude at leve og er åbne for funding helt frem til ultimo april. Forløbet er blevet afviklet gennem flere år, og med stor succes for deltagerne, som igennem crowdfunding tilsammen har indkasseret mere end 500.000 kr. Penge, der for de fleste iværksættere falder på et tørt sted, og bruges til alt lige fra produktudvikling til optimering af markedsføring.

”Det er megafedt for os at være med i det her forløb. Selvom man skal være klar til at poste mange timer i det selv, så er udbyttet også bare det hele værd” fortæller Peter om Good Sodas deltagelse i forløbet. ”Den her mulighed for, at få folk med på ens rejse, den er virkelig helt unik. Vi får aktiveret nogle ambassadører helt fra starten af, som både kan være med til at sprede budskabet om os, men også kan være med til at udvikle os og vores smag og brand” fortsætter Peter, og fortæller at det desuden har været enormt givende at være med i forløbet, fordi, det har givet en indikation om, hvordan deres produkt vil klare sig på markedet, og givet dem noget feedback, som de ikke ville kunne have opnået andre steder.

Gennem kampagnen kan man købe forskellige former for rewards, som virksomhederne selv har udvalgt. Fundingen bliver kun gennemført, hvis virksomhedens når deres fulde fundingbeløb inden tidsfristen. Igennem Good Sodas kampagne kan man blandt andet købe rewards i form af deres produkt, så man kan være en af de første til at smage den nye sodavand.

Du kan blandt andet se Good Sodas kampagne lige her:

Good Cola bliver lanceret i løbet af sommeren. Følg med på Good Sodas Instagramprofil og glæd dig til at smage på fremtidens cola.

Good Sodas deltog i Crowdfundingforløbet i kraft af deres deltagelse i Beyond Beta. Derudover er de medlemmer af klyngen.

Vil du vide mere om smag og drikkevarer?

Både smag og drikkevarer er vigtige emner i Food & Bio Cluster Denmark

Flere nyheder fra Food & Bio Cluster

Projekter

Se hvilke danske og internationale projekter, klyngen deltager i.

Netværk

Vi samler deltagere i faglige netværk, hvor vi deler viden og erfaringer om fødevarer og bioressourcer.

Nyheder

Læs aktuelle nyheder om fødevarer og bioressourcer.

Kontakt

Vi står altid klar til at hjælpe dig med konkrete spørgsmål. Hvis ikke vi selv kan svare, ved vi helt sikkert, hvem der kan.